Dr. ÖÄŸr. Üyesi Åžehmus ÜLKER A. B. D. BaÅŸkanı |
||
Dr. ÖÄŸr. Üyesi Aykut KAYA
|
ArÅŸ. Gör. Mehmet Emin BELİKTAY
|
ÖÄŸr. Gör. Engin OLAÅž |
AMAÇ; Kırâat ilmi, Kur’ân etrafında geliÅŸen ilimlerin başında gelmektedir. Kur’an-ı Kerim kelimelerinin okunuÅŸ biçimlerini konu edinen ve tilavet farklılıklarının sınırlarını belirleyen bu ilim, keyfi ve yanlış okunuÅŸları engeller. Hz. Peygambere kadar varan Sahih senedi olan, Hz. Osman tarafından çoÄŸaltılan Mushaf yazısına uyan ve Arap dilbilim kâidelerine ters düÅŸmeyen kırâat vecihleri geçerli kırâat kabul edilir. Mütevâtir olan bütün kırâat vecihleri Kur’ân’ın kendisidir. Bu ÅŸartlardan birinde halel varsa o kırâat vechi için Ku’an’ın kendisidir denilemez. Kırâat-ı seb‘a, kırâat-ı aÅŸera ve kırâat-ı seb‘a aÅŸera gibi isnad edilen imamlar ismiyle deÄŸiÅŸik ÅŸekillerde kırâat külliyatı sistematize edilmiÅŸ, bir ilmî disiplin olarak da kendine özgü prensipleriyle kırâat ilmi, infirad ve indirac tariki gibi metodik olarak da pratize edilmiÅŸtir. Kur’ân kırâatının muhtelif ÅŸekillerini konu edinen kırâat ilminin amacı ise, kırâat ihtilaflarının sınırlarını belli bir disiplinin sistematiÄŸiyle belirlemek, muhtelif vecihleri, belli ilkeler çerçevesinde zabt u rabt altına almak ve Allah’ın kelamını tahrif-taÄŸyîrden korumak ve Kur’an etrafında geliÅŸen birçok bilim dalına kaynaklık etmektir. |