"TÜBİTAK’tan Üniversitemizin “Elektrikli Araçlara Yönelik Rüzgâr Enerjisi ile Elektrik Üretilmesi ve Batarya Şarjı” projesine destek"

Üniversitemiz Mühendislik Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü ve Otomotiv Ana Bilim Dalında görev yapan Dr. Öğretim Üyesi Hüseyin Gürbüz, TÜBİTAK-2209A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında “Elektrikli Araçlara Yönelik Rüzgâr Enerjisi ile Elektrik Üretilmesi ve Batarya Şarjı” isimli Projesi kabul edildi. Proje, 1 Aralık 2022 - 1 Aralık 2023 tarihleri arasında lisans öğrencisi Nurullah Akgün’ün yürütücülüğünde gerçekleştirilecek.

Proje hakkında bilgi veren Proje Danışmanı Dr. Öğretim Üyesi Hüseyin Gürbüz şunları söyledi: “Son yıllarda gerek zararlı emisyonlar gerekse yakıt teminin maliyetinin artması nedenleri ile elektrikli araçlar dünya genelinde önemli bir teveccüh başlamıştır. Ülkemizde yerli ve milli TOGG marka elektrikli araç gibi elektrikli araçlarda temiz sıfır emisyonlu araçlar olmakla beraber konvansiyonel motorlu araçlara göre önemli dezavantajı olan uzun menzil sorunu vardır. Elektrikli aracın gidebileceği menzil ve araç üretim maliyetinde bataryalar direkt etkilidir. Ayrıca bataryaların şarj olma süreleri oldukça uzun olmaktadır. Elektrik enerjisini depolamak ve talep edilen büyük ölçekli elektrik enerjisini karşılamak için kullanılması gereken bataryalarında boyutları büyük olmaktadır. Bu nedenle araç üzerinde bataryaları araç hareket halinde iken şarj etme teknolojileri elektrikli araçların mevcut sorunun çözmede çok önemli katkı sunacaktır. Elektrik enerjisi üretme ve depolama teknolojilerinin uygulanması ve bu konuda yenilikçi ve sonuç veren yaklaşımların geliştirilmesi, başta enerji arzının sürekliliği olmak üzere çevresel, ekonomik ve politik alanlarda kritik öneme sahiptir.

2209-A TÜBİTAK projesi kapsamında hareket halindeki bir aracın ön projeksiyon alanının maruz kaldığı hava akımı veya rüzgâr enerjisini kullanarak mevcut elektrikli araç bataryasının kontrollü şekilde şarj olmasını sağlanacaktır. Araçlarda ön tampon bölgesi başta olmak üzere maruz kaldığı ters rüzgâr enerjisi ile araç üzerine konumlandırılmış bir fan ile elde edilen hareket enerjisini alternatöre ya da step motor aktarılacaktır. Araç performansını hatta sürüş güvenliğini için batarya yönetim sistemi oldukça önemlidir. Batarya şarj durumunun hesaplandığı, aşırı yük ve şarj/sıcaklık durumlarına karşı batarya yönetim sistemi kartı kullanılabilmektedir. Step motorun ürettiği elektrik enerjisi programlanabilen mikro denetleyiciler ya da arduino tabanlı bir kart ile yazılan yazılım ile aşırı şarj kontrolü sağlanarak alternatif akım olarak elde edilen enerjiyi doğrultucular aracılığıyla doğru akıma dönüştürerek elektrikli aracın bataryasına destek şarj sağlanacaktır. Türbin hareketi ile jeneratör de elektrik üretimi gerçekleştirilip bataryalara aktarılmaktadır. Fan ön tampon ve ön cam alt kısım bölgelerinde akış ile ilk karşılaştığı bölgelere yerleşilerek düzenli enerji üretimi sağlanabilmektedir.

Bir aracın hızına bağlı olarak rüzgârsız havada dahi büyük ölçüde hava akımına maruz kalmaktadır. Bu hava akımı ile eksenle, santrifüj veya kanal tip fanlar gibi kullanılan fan türüne bağlı olarak rüzgârı yakalama kapasitesi, kullanılacak jeneratör ile üretilecek elektrik enerjisi miktarı değişiklik gösterecektir. Kullanılacak gerek fan gerekse step motor seçiminde optimizasyon yapılacaktır.”

TÜBİTAK2209A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında kabul edilen projeden memnuniyet duyduğunu ifade eden Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Abdurrahim Alkış, proje danışmanı Dr. Öğretim Üyesi Hüseyin Gürbüz’ü ve öğrencimiz Nurullah Akgün’ü tebrik ederek çalışmalarında başarılar diledi.